Χρήστος Κωνσταντόπουλος: «Πιστεύω πως η μουσική διαπλάθει την ψυχή και μου δίνει δύναμη να ελπίζω σε ένα καλύτερο αύριο»


Ο Χρήστος Κωνσταντόπουλος, είναι ένας νέος τραγουδιστής με ήδη σημαντικές συνεργασίες στο ενεργητικό του, όπως εκείνη με τον Νότη Μαυρουδή. Στο ρεπερτόριό του κυριαρχεί πλέον το ποιοτικό, λαϊκό τραγούδι. Το χαρακτηριστικό της ποιότητας δεν αφορά μόνο τα κομμάτια που ερμηνεύει, αλλά και τον χαρακτήρα του. Το συναίσθημα και η λυρικότητα της φωνής του, τον κάνουν να ξεχωρίζει ανάμεσα στο πανομοιότυπο ηχητικό κράμα των νέων ερμηνευτών. Μιλήσαμε για την προσωπική του πορεία, τις απόψεις του επάνω στον χώρο της μουσικής και τους κοινωνικούς του προβληματισμούς, εκπλήσσοντάς με ευχάριστα, με το θάρρος και την δυναμικότητα των λόγων του.


Πως αισθάνεσαι για το νέο σου μουσικό-καλλιτεχνικό βήμα με τίτλο: «Τα αντίθετα μαζί» σε στίχους του Νίκου Μωραΐτη και μουσική του Χρίστου Θεοδώρου και τι προσδοκάς από αυτό;

Πάντα προσδοκώ να δίνω στον κόσμο όμορφα τραγούδια, που να μιλάνε κατευθείαν στην καρδιά του. Αυτό όμως συμβαίνει, μόνο όταν πρώτα αγγίξουν τη δική μου καρδιά και όταν ανταποκρίνονται στη φιλοσοφία που έχω ως καλλιτέχνης και βέβαια ως άνθρωπος. Με το «Τα αντίθετα μαζί» συστήνομαι για πρώτη φορά στον κόσμο με ένα λαϊκό τραγούδι. Πάντα πιστεύω ότι τα λαϊκά τραγούδια αγγίζουν τον Έλληνα. Αισθάνομαι ότι είμαι σε μια αρκετά ώριμη φάση της καλλιτεχνικής μου πορείας κι έτσι τόλμησα να ερμηνεύσω το τραγούδι. Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος δε, γιατί έχω βρει μια καλή μουσική στέγη – την Celestial Records – όπου υπάρχει αμοιβαία συμπάθεια και πίστη, αλλά και κοινή ματιά σε αυτά που θέλουμε να πετύχουμε.


Ένας τραγουδιστής μπορεί να «αυξήσει» τις δυνατότητες ή και την γκάμα της φωνής του;

Πάντα είναι σημαντικό ένας τραγουδιστής να δουλεύει τη φωνή του, τα εκφραστικά του μέσα ακόμα και τη σκηνική του παρουσία. Εγώ προσωπικά παρακολουθούσα για χρόνια μαθήματα φωνητικής με σπουδαίους δασκάλους και μουσικής εξερεύνησης. Τώρα πια γυμνάζω τη φωνή μου ανά περιόδους. Πιστεύω όμως ότι η εξέλιξη σε έναν καλλιτέχνη, φαίνεται κυρίως μέσα από την εμπειρία των ζωντανών εμφανίσεών του, αφού πρώτα μελετήσει σε βάθος το είδος της μουσικής που εκπροσωπεί.


Σκεπτόμενος καλλιτεχνικά, σε ποια εποχή θα ήθελες να ήσουν τραγουδιστής και γιατί;

Σε αυτή την εποχή που ζούμε τώρα. Είναι πολύ δύσκολη εποχή, όμως αισθάνομαι ότι μέσα από τα δύσκολα κάτι νέο πάντα γεννιέται· κάτι που δεν είναι κοινότοπο, κάτι που μπορεί να αλλάξει εκ των έσω την ζοφερή αυτή κατάσταση που έχει επέλθει στη μουσική. Μπορεί φαινομενικά να ακούς συχνά ψευτοτζάζ τραγουδιστές, γλυκανάλατες διασκευές σε swing – jazz ύφος του ρεμπέτικου ή γυφτοπόπ τραγούδια. Μπορεί να είναι οι λάθος άνθρωποι με μια παλιακή νοοτροπία στις λάθος θέσεις (παραγωγοί, μάνατζερ, εταιρείες κτλ) όμως ποτέ δεν πίστεψα στις μόδες. Πιστεύω ότι ο κόσμος θα γυρίσει στην αλήθεια και στην ουσία της μουσικής. Ίσως να αργήσει να το καταλάβει, αλλά ήδη έχει βαρεθεί. Μυρίζομαι μια επανάσταση που θα ανατρέψει συνειδήσεις. Εγώ πάντως, σε όλη μου τη ζωή αγωνίζομαι για την αυθεντικότητα της τέχνης που υπηρετώ. Και δεν το μετανιώνω.


Ποια είναι τα κριτήρια που σε κάνουν να επιλέξεις το τραγούδι που θα εντάξεις σε μια δισκογραφική σου δουλειά;

Κυρίως ο στίχος ενός τραγουδιού. Από έναν καλό στίχο, που αισθάνομαι ότι θα με εξελίξει και θα έχω να πω κάτι νέο στον κόσμο, διαφορετικό ίσως από αυτά που έχω πει στον παρελθόντα χρόνο. Να νιώθω ότι χαράζω έναν καινούργιο δρόμο, ένα προσωπικό μου όραμα. Για παράδειγμα, το νέο μου τραγούδι μέσα σε όλα τα άλλα, μιλάει και για τις αντιθέσεις της πολύπαθης χώρας μου. Αισθάνθηκα ότι είναι επίκαιρο και ότι με εκφράζει τη δεδομένη στιγμή που μιλάμε. Θέλω να βρίσκομαι κοντά στον νέο κόσμο, σε αυτούς που ζουν στο πετσί τους την αδικία, τις δυσκολίες, τη διαφορετικότητα. Κι εγώ είμαι ένας από αυτούς. Ο καλλιτέχνης αν θέλει να εξελίσσεται, πρέπει να βρίσκεται μέσα στις ανησυχίες του κόσμου.


Παρατήρησα την προσοχή που δίνεις στο ρεπερτόριο σου και στο ύφος των κομματιών που τραγουδάς. Πόσο δύσκολο ή εύκολο είναι να αντισταθεί ένας τραγουδιστής στον πειρασμό των εφήμερων σουξέ και της δημοσιότητας;

Θα σας απαντήσω με δύο αποφθέγματα του συγγραφέα Αλέξη Πανσέληνου. Περί εφήμερου σουξέ: «Αν δεν αισθάνεστε ότι το έργο σας ξεχωρίζει (ή αν ξέρετε πως έχετε κατασκευάσει ένα ψέμα που ούτε κι εσάς δεν πείθει) είναι καιρός να ξεχωρίσετε με την εμφάνισή σας».

Περί δημοσιότητας: «Οι άξιοι καλλιτέχνες είναι άνθρωποι καταδεκτικοί, γιατί η τέχνη τους έχει διδάξει την ταπεινότητα. Η πόζα είναι η στάση των ασήμαντων που πιστεύουν ότι είναι πιο σπουδαίοι από αυτό που υπηρετούν».


Τι θα έλεγες πως αποκόμισες από τις συνεργασίες σου με τον Νότη Μαυρουδή και τον Παναγιώτη Μάργαρη;

Με τον Παναγιώτη Μάργαρη μόνο μια παράσταση κάναμε μαζί. Δεν τον γνώρισα επί της ουσίας. Με τον Νότη Μαυρουδή, κάναμε μαζί έναν δίσκο με τίτλο «Στου χρόνου τις καταπακτές» το 2011. Επίσης, πραγματοποιήσαμε πάνω από 50 παραστάσεις σε όλη την Ελλάδα. Είναι ένας σπουδαίος δάσκαλος που πάντα θα τον ευγνωμονώ, γιατί ήταν ο πρώτος μεγάλος καλλιτέχνης που πίστεψε σ’ εμένα. Νιώθω περήφανος που τραγούδησα 4 τραγούδια ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή συνθέτες της χώρας μας. Με δίδαξε ήθος, συνέπεια, απλότητα και μου χάρισε εφόδια που θα τα κουβαλάω σε όλη μου τη ζωή.


Σε λίγες μέρες κυκλοφορούν από την Celestial Keys δύο τραγούδια σου, η «Σκουριά» σε μουσική του Χρίστου Θεοδώρου και στίχους του Μάνου Ορφανουδάκη και το «Ο Έρωτας Λένε» σε μουσική του Γιώργου Δίπλα και στίχους του Κωνσταντίνου Μάγνη. Το πρώτο θίγει την δυσκολία των ανθρώπινων σχέσεων και το δεύτερο μιλά για τον έρωτα που φεύγει τα χαράματα. Αλήθεια, τι είναι έρωτας για σένα;

Ο έρωτας για μένα, είναι αυτό που περιγράφει με τόσο εύστοχο τρόπο στο τραγούδι ο Κωνσταντίνος Μάγνης:


«Ο έρωτας θέλει μονάχα να βρει ένα άδειο κρεβάτι

και εσύ να ρωτήσεις αν τάχα διψά ή χρειάζεται κάτι,

και όλες τις ώρες κοντά του θα ζεις το παράξενο θαύμα,

να χαίρεσαι μνήμες θανάτου, ζωή να σου δίνει το τραύμα».


Τι πιστεύεις πως ευθύνεται για την δυσκολία των σχέσεων και πως, εσύ προσωπικά, την διαχειρίζεσαι;

Ο φόβος να σταθούμε γυμνοί μπροστά στον σύντροφό μας. Πετώντας όλες τις ανασφάλειες, τα περιττά φτιασίδια και τις άχαρες πόζες που παίρνουμε, όταν εμείς οι ίδιοι κατακερματίζουμε το εγώ μας. Προσπαθώ να τα διαχειρίζομαι όλα αυτά αν και δεν είναι πάντα εύκολο. Προσπαθώ να κατανοήσω τον άλλον, βάζοντας πάντα στη θέση του τον εαυτό μου. Το σημαντικότερο είναι να αγαπάμε βαθιά τον εαυτό μας. Να τον σεβόμαστε, να μπορούμε να περνάμε πρωτίστως καλά μαζί του. Να τον γνωρίσουμε βαθιά. Κι έπειτα θα αγαπήσουμε το ίδιο και τον άλλον.


Σε τι εναποθέτεις την ελπίδα σου;

Στη μουσική αρχικά. Πιστεύω πως η μουσική διαπλάθει την ψυχή, οξύνει την πνευματικότητά μας και πάντα μου δίνει δύναμη να ελπίζω σε ένα καλύτερο αύριο. Έπειτα, στη φωνή και στη δύναμη που όλοι κρύβουμε μέσα μας. Ήρθε ο καιρός να εκφραζόμαστε και να αντιστεκόμαστε σθεναρά σε κάθε μορφή βίας, ομοφοβισμού, ρατσισμού και όποιας σκοτεινής δύναμης έχει επιφέρει ο νεοσυντηρητισμός που επικρατεί σε όλη την Ευρώπη και στον οποίο πολλοί, έχουν πέσει στην παγίδα του. Να μιλάμε έχοντας παρρησία.



Αν η συνέντευξή μας ήταν ραδιοφωνική, με ποιο ρεφραίν από την φωνή σου θα κλείναμε;

Σιγανά και ταπεινά / μα όχι σκυμμένα και ταπεινωμένα / γίνε η ζωή σου που περνά. / Τι περιμένεις πια, / τι περιμένεις πια, / τι περιμένεις για να γίνεις ναι, / τι περιμένεις για να γίνεις όχι.

(Αλ. Ιωαννίδης)


Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια και που μπορούμε να σε απολαύσουμε;

Οι παραστάσεις μου συνεχίζονται στο θέατρο Χυτήριο στην Ιερά Οδό, μέχρι και την Παρασκευή 2/11 στις 22.00. Η παράσταση έχει τίτλο «Τα αντίθετα μαζί» και ουσιαστικά αναφέρεται σε τραγούδια που έχουν να κάνουν με αντιθέσεις. Gypsy, Balkan, Folk αλλά και αγαπημένα ελληνικά λαϊκά τραγούδια που μπερδεύονται γλυκά, με σκοπό την επαφή με τον κόσμο μέσα από το πρίσμα του διαφορετικού. Την παράσταση πλαισιώνουν τρεις σπουδαίοι μουσικοί: η Άννα Λάκη στο ακορντεόν, ο Παντελής Ντζιάλας στην κιθάρα και η Σοφία Κακουλίδου στα κρουστά και τα τύμπανα. Θα χαρώ να ανταμώσουμε!

Οι φίλοι που επιθυμούν να μάθουν για τις εμφανίσεις μου, μπορούν να με ακολουθήσουν  στα social media στα οποία και απαντώ προσωπικά εγώ:

Facebook Page | Χρήστος Κωνσταντόπουλος
Instagram | Χρήστος Κωνσταντόπουλος
Youtube | Χρήστος Κωνσταντόπουλος

______________________
Πηγή: Ologramma.art, συνέντευξη
του Κωνσταντίνου Σύρμου
29/10/2018

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κύκνειο άσμα...

- Έκθεση -

- Αμαρτωλάγιες σκέψεις -

- Τιποτένιο ποίημα -

Εμφάνεια - Ποιητική Συλλογή (ανθολογήσεις, κριτικές)